Диски зчеплення
- Диск зчеплення ведений (аналог) ХТЗ-17021, ХТЗ-16131-03, МТЗ Д-260 04256503 04256503від 2 600 ₴Немає в наявності Оптом і в роздріб
- Диск зчеплення Зіл-130 (гумовий демпфер) 130-1601130-А7 130-1601130-А7від 500 ₴Немає в наявності Тільки оптом
- Диск зчеплення ЯМЗ-236, ЯМЗ-238 (238-1601130) 238-1601130від 750 ₴Немає в наявності Оптом і в роздріб
- Диск зчеплення Дойц трактора ХТЗ-17021, ХТЗ-16131-03, ХТЗ-121 (пелюстковий) 17021від 2 200 ₴Немає в наявності Оптом і в роздріб
- Диск зчеплення ведомий Т-130, Т-170 (18-14-135-СП) 18-14-135-СПвід 1 250 ₴Немає в наявності Оптом і в роздріб
- Диск зчеплення МТЗ-80 (гумовий демпфер) 70-1601130 70-1601130від 500 ₴Немає в наявності Тільки оптом
- Диск зчеплення ВОМ ЮМЗ-6 (на кульках) 45-1604050 А6 45-1604050 А6від 600 ₴Немає в наявності Тільки оптом
- Диск зчеплення ЮМЗ-6 (на кульках) 45-1604040 А4 45-1604040 А4від 600 ₴Немає в наявності Тільки оптом
- Диск зчеплення МТЗ-2022 ведений 2022-1601130 (пелюстковий з метало-керамічними вставками)від 1 400 ₴Немає в наявності Оптом і в роздріб
Основними елементами зчеплення є:
Маховик.
Корзина зчеплення (ведучий диск натискний диск).
Диск зчеплення (ведений диск).
Деталі привода зчеплення:
Педаль зчеплення.
Зусилля від натискання педалі зчеплення на кошик зчеплення може передаватися різними способами:
- гідравлічний привід (є головний циліндр зчеплення, шланг або трубка зчеплення, робочий циліндр зчеплення, вилка зчеплення, вижимний підшипник). На деяких автомобілях є вакуумний підсилювач зчеплення, а іноді робочий циліндр зчеплення поєднаний з вижимним підшипником, а вилка зчеплення відсутня.
- механічний привід передбачає передачу механічного зусилля від педалі до вилки допомогою тросів або системи важелів.
- пневматичний привід (включає в себе практично ті ж елементи, що і гідравлічний привід, тільки робочим тілом в системі служить не гальмівна рідина, а стиснене повітря).
- електромеханічний привід (є датчик положення педалі зчеплення, електронний блок управління, актуатор (соленоїд, електромагніт) приводу вилки).
- комбіновані системи (поєднують елементи декількох систем).
Класифікація
За кількістю ведених дисків:
- однодискові (найпоширеніший тип зчеплення).
- дводискові (використовуються на великих вантажівках, спецтехніки, спортивних автомобілях).
- багатодискові (мототехніка, спецтехніка).
За способом управління:
- механічне (використовується на малолітражних автомобілях або дуже старих автомобілях).
- гідравлічне (найпоширеніший варіант).
- пневматичний (використовується на великих вантажівках і спецтехніки).
- електричне (часто зустрічається на сучасних автомобілях з роботизованою коробкою).
- комбіновані системи.
За видом тертя:
- сухі (найпоширеніший тип)
- масляні (мототехніка)
Пристрій.
Маховик.
Маховик являє собою масивний металевий диск. У центрі диска є кілька циркулярно розташованих отворів, призначених для кріплення маховика до коленвалу. У центрі маховика є отвір для підшипника або втулки маховика. В цей підшипник вставляється вільний кінець первинного валу МКПП. По периметру маховика закріплено зубчасте кільце – вінець. Вінець необхідний для зчленування бендикса стартера з маховиком двигуна.
Корзина зчеплення (ведучий диск натискний диск)
Виділяють два основних типи конструкцій кошиків зчеплення:
1. Корзини зчеплення з діафрагмальної пружиною
1.1. Прямого віджиму.
1.2. Зворотного віджиму.
2. Корзини зчеплення пружинно-важільного типу
Основними елементами кошиків з діафрагмальної пружиною є:
- Натискний диск (являє собою масивний сталевий диск одна поверхня якого гладка і призначена для контакту фрикційною накладкою веденого диска зчеплення, а інша поверхня нерівна і має різні виступи і поглиблення і призначена для зчленування з кожухом кошика).
- Діафрагмова пружина (являє собою сталевий диск, що має форму усіченого конуса.) В центрі диска виконано отвір від якого радіально розходяться прорізи, утворюючи, таким чином, пелюстки є выжимными важелями. При натисканні вижимного підшипника на кінці пелюсток діафрагменної пружини (якщо корзина зчеплення прямого віджиму) відбувається переміщення зовнішнього краю діафрагменної пружини в зворотному напрямку в результаті чого переміщається притискний диск, тиск його на ведений диск зменшується й зчеплення вимикається.
- Кожух кошика (представляє собою диск з товстої листової сталі складної форми). Корпус кошика скріплює всі елементи кошика воєдино.
Кошики з діафрагменної пружиною встановлюються на більшість автомобілів, так як така конструкція є оптимальною по співвідношенню ціна-якість, не вимагає додаткових регулювань при ремонті.
Основними елементами пружинно важільних кошиків є
- Натискний диск (опис див. вище) Особливістю є наявність виступів у пазах яких на осях розміщені важелі вимикання зчеплення. Важелі скріплені з кожухом кошика опорними виделками. На кінцях важелів закріплено завзяте кільце в яку впирається вижимний підшипник. При натисканні вижимного підшипника на завзяте кільце (якщо корзина зчеплення прямого віджиму) відбувається переміщення важелів, разом з ними переміщається натискний диск, його тиск на ведений диск зменшується й зчеплення вимикається.
- Кожух кошика (опис див. вище). Відмінністю кожуха пружинно важільних кошиків є наявність циркулярно розташованих проштампованных отворів для кріплення циліндричних пружин, опорних вилок, анкерних болтів.
- Циліндричні пружини – розташовуються між натискним диском і кожухом кошика.
Ознаки несправності зчеплення, основи діагностики причин поломки, ремонт та профілактика
I. Відсутність зчеплення, або недостатнє зчеплення (двигун працює, а машина не їде, або не розвиває достатню тягу при прискоренні або при збільшенні навантаження).
Можливі несправності:
А). Поломка пластинчастих пружин веденого диска.
Причини:
- пошкодження веденого диска при монтажі МКПП.
- неспіввісність осі двигуна і МКПП.
- пошкодження підшипника колінчастого
- агресивна їзда.
Ремонт:
- заміна веденого диска.
- усунення причин його поломки.
Профілактика:
- заміну зчеплення проводити тільки у кваліфікованих автосервісах.
- правильна експлуатація автомобіля (правильний вибір передачі, правильний віджим зчеплення).
Б). Поломка кришки демпфера веденого диска.
Причини:
- установка бракованого диска.
- неправильний напрямок установки диска.
Ремонт:
- заміна веденого диска.
Профілактика:
- заміну зчеплення проводити тільки у кваліфікованих автосервісах.
В). Пошкодження фрикційних накладок.
Причини:
- перевищення допустимого навантаження.
- несправність елементів керування зчепленням.
- агресивна їзда.
Ремонт:
- заміна веденого диска.
- усунення причин його поломки.
Профілактика:
- правильна експлуатація автомобіля (правильний вибір передачі, правильний віджим зчеплення).
II. Шум.
А). Пошкодження кришки демпфера в області пружини.
Причини:
- агресивна їзда.
Ремонт:
- заміна веденого диска.
Профілактика:
- правильна експлуатація автомобіля (правильний вибір передачі, правильний віджим зчеплення).
Б). Знос вижимного підшипника або підшипники маховика.
Причини:
- перевищення регламентного пробігу.
- неспіввісність осі двигуна і МКПП.
Ремонт:
- заміна вижимного підшипника або підшипники маховика.
- усунення причин неспіввісності.
Профілактика:
- своєчасно проводити регламентну заміну елементів зчеплення і тільки у кваліфікованих автосервісах.
В). Випадання демпферної пружини.
Причини:
- використання позаштатних елементів зчеплення з невідповідними розмірами.
- надмірний хід вижимного підшипника.
- неправильний напрямок установки диска.
Ремонт:
- заміна веденого диска.
- налаштування системи керування зчепленням.
- усунення причин його поломки.
Профілактика:
- заміну зчеплення проводити тільки у кваліфікованих автосервісах з використанням відповідних деталей.
Р). Пошкодження (знос) шліців на ступиці веденого диска і (або) первинному валу МКПП.
Причини:
- використання нештатного веденого диска з невідповідними розмірами шліців маточини.
- корозія.
Ремонт:
- заміна веденого диска.
- заміна первинного валу МКПП.
Профілактика:
- заміну зчеплення проводити тільки у кваліфікованих автосервісах з використанням відповідних деталей.
- своєчасне техобслуговування (заміна пильника вилки зчеплення, мастило шліцьового з'єднання).
III. Пробуксовування зчеплення і вібрація.
А). Підгорілі фрикційні накладки.
Причини:
- забруднення деталей зчеплення мастилом.
Ремонт:
- заміна веденого диска.
- виявлення і ліквідація протікання масла.
Профілактика:
- недопущення забруднення деталей зчеплення мастилом.
- своєчасне техобслуговування (регламентна заміна сальників).
Б). Деформація веденого диска зчеплення.
Причини:
- механічні пошкодження диска, виникли при транспортуванні, складуванні або монтажі.
- температурна деформація (швидке охолодження після сильного нагріву).
Ремонт:
- заміна веденого диска.
Профілактика:
- використовувати тільки цілі деталі.
- огляд деталей при покупці.
- дотримання правил зберігання та транспортування.
В). Повний знос фрикційних дисків.
Причини:
- перевищення регламентного пробігу.
- тривала пробуксовка зчеплення з-за постійної надмірного навантаження, або не відрегульованого приводу зчеплення.
- знос маховика, або кошика.
Ремонт:
- заміна веденого диска.
Профілактика:
- своєчасно проводити регламентну заміну елементів зчеплення і регулювання приводу зчеплення в кваліфікованих автосервісах.
- експлуатація автомобіля в штатному режимі.
IV. Неповне вимикання зчеплення (зчеплення “веде”), труднощі при перемиканні передач (передача не включається, брязкіт шестерень).
Причини:
- пошкодження шлицевой на маточині диска і/або первинному валу.
- деформація корпусу кошика.
- пошкодження тангенціальних пластинчастих пружин (використання невідповідної кошика, неправильне перемикання передач, наприклад з 5 на 1).
- несправність підшипники маховика.
- збільшений вільний хід педалі зчеплення.
Ремонт:
- заміна несправних деталей.
- відрегулювати привід зчеплення.
Профілактика:
- експлуатація автомобіля в штатному режимі.
- своєчасне техобслуговування (регламентна заміна сальників).
Загальні рекомендації
1. Перед установкою деталей зчеплення переконайтеся, що вони підходять.
2. Переконайтеся, що шлицевая диска і первинного вала в справному стані і досить змазана.
3. Не торкайтеся до деталей зчеплення брудними руками.
4. Не вставляйте первинний вал в диск зчеплення з надмірним зусиллям.
5. Не допускайте попадання води на деталі зчеплення.
6. При монтажі корзини зчеплення болти повинні затягуватися в певному порядку і з певним зусиллям.
7. Бажано міняти одночасно диск і кошик.
8. Установку деталей зчеплення довіряти тільки кваліфікованим фахівцям.
9. Встановлювати деталі зчеплення згідно з каталогами.
10. Штатні деталі зчеплення розраховані на штатний режим експлуатації.